My Life

By: WaWa Peace

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 17-Sep-2008 05:14 Email | Share | | Bookmark
Suatu Masa Dulu Dan Kini

 
 
 
View all 14 photos...
Aduhai...Lagu raya da stat berkumandang kat radio..mula la rasa syahdu shahdan ni even kg wa xde ler jauh mana pun..sepelaung anak ikan keli jer (peribahasa sendiri yer ni.. ) tp disebabkan oleh jadul keje n personal yg packed sgt rasanya thn ni wa mmg tak blk kampung utk berpuasa dan berbuka..if thn2 yg sebelumnya time wa keje ngan company lama kot xde pape hal ptg jumaat dlm kul 4pm jer wa da berdesup blk kg..opis lama bulan pose staf yg muslim blk kul 4pm..yg bkn muslim blk kul 5.30pm..jaki jipang je dorang kat kami yg muslim ni..hehehehehehe..so if dr subang kl 4 before buka wa da smpai kg...hr isnin pas sahur br la wa blk subang smula..

tp itu smua da berlalu..tinggal kenangan je..company br ni pose ke tak blk ttp sama jer..smpai umah mmg tak dan nak wat apa..sib baik wa da sign kontrak ngan makcik buka kat umah dia sepanjang bulan pose ni..tp...itupun cuma utk awal2 bln pose je..skang ni wa tgh bz untuk memenuhi jemputan buka pose..abes punah ranap diet ku....
bayangkan la dari isnin smpai jumaat kejenya mkn kat hotel jer...da tu ada plak tu hotel tu selang sehari wa dtg balik...aiyoooo..jelak rasanya sbb menu hotel ni plak tiap2 thn cam sama jer...pd wa mkn kat hotel ni sekali sekala tu mmg best, tp kot da slalu sgt mmg da tak tertelan pun...rs cam tersengkang kat tekak jer...

Gmbar2 ni wa amik disuatu masa dlm bulan ramadhan ni jugak..sambil berlenggang kangkung cam mak itik ngan anak2nya pulang petang menuju ke kereta wa tgk la umah2 yg besau2 kat area bukit damansara tu...oleh sbb camera wa cikai so xleh la nak zoom in umah yg besar bagak tu...so dpt la gmbar ciput si siput sedut ni...dlm pd tu tetiba ada plak gambar bangunan perlimen menjulang di tengah-tengah gambar tu...bangunan yg dahulunya sinonim nga kebocorannya...hehehehehehehe
Wa suka tgk gmbar awan2 yg bergumpalan tu..kot kata sasterawan negara ingin ku pintal awan gemawan menjadi hamparan buatmu..ewah...





*ni adalah housing area kat ngan office wa..kat sini wa slalu terjumpa ngan sean ghazi tgh jogging wif his dogs...dl wa ingat sean ni muslim rupanya bukan..so i just smile to him la...

ni ada lg award2 yg wa dpt...rezeki bulan pose mmg melimpah ruah..begitu juga rezeki dpt award dr kwn2...

ni dr ina aka ibu irfan


ni dr adik syafiq kita


ni dr kak jie


ni dr zai kulim


meh g tgk baju br kat http://butikwawa.fotopages.com





Wednesday, 10-Sep-2008 10:50 Email | Share | | Bookmark
Lalungkang Itu

 
 
 
View all 8 photos...
Sebelum wa merapu meraban lebih panjang nak tanya kit ni ada sape tau apa maksud lalungkang...???? Bagi kulaan tu sure tau apa maksud lalungkang tu...bg yg tak tau cuba teka based on key word yg ada ni...lagu ni antara keyword bagi perkataan lalungkang tu yer...

Quote:
JENDELA HATI BY SAUJANA

Aku ingin hidup secerah mentari pagi
Yang menyinari di taman hatiku
Aku ingin seriang kicauan burung
Yang terdengar di jendela kehidupan

Aku ingin segala-galanya damai
Penuh mesra membuahkan ceria
Aku ingin menghapus duka dan lara
Melerai rindu di dalam dada

Sedamai pantai yang memutih
Sebersih titisan embun pagi
Dan ukhuwah ini pasti berputik
Menghiasi taman kasih yang harmoni

Seharum wangian kasturi
Seindah ceria pelangi
Segalanya kan bermula di sini







Gambar2 kat atas tu wa amik dr "window view" kat dlm bilik umah sewa ku itu...sebenarnya xde pape yg menarik sgt pun cuma time wa tgh update entry kali ni wa dibuzz oleh kwn wa yg tgh buat praktikal KPLI kat Tganu..since wa da lama tak sembang ngan dia wa pun chat la ngan dia..kami mmg da lama tak bertemu inperson iaitu semenjak thn 2000 sehingga la kini..dlm perbualan tu sahabat wa meluahkan rs sedih dan rindu yg teramat terhadap arwah ibunya yg pergi menyahut seruan Ilahi pada cuti sekolah yg lalu..wa sbg sahabat juga sudah semestinya akan cuba memberi kata2 perangsang dan semangat buat dirinya utk terus kuat dan tabah untuk menyambut hari lebaran nnti..dlm pd wa memberi kata semangat maka terkeluar perkataan wa yg menggunakan tingkap sbg perumpaan iaitu "AKU HANYA ORG LUAR YG MELIHAT KEDALAM RUMAH KAU MELALUI TINGKAP..PENGLIHATAN AKU TERHAD KPD APA YG AKU LIHAT..KAU YG DI DLM RUMAH SAHAJA YG MENGETAHUI APA SEBENARNYA YG ADA DLM RUMAH KAU ITU" (agak2 kwn2 Fp sekalian paham tak kata2 merapu ni??? hehehehehe) perumpamaan ni tercipta secara spontan je..

Sbbnya wa dpt merasakan yg sahabat wa tu bukan lg seperti dirinya yg dahulu dimana dl dia seorang yg bermotivasi, cekal dan bersemangat waja..Skang setiap kali berym dia asyik menyatakan rasa kecewanya pd nasib dirinya..rs rendah diri terhadap kejayaan kwn2 lain..wa siap ckp lg jadikan kejayaan rakan2 lain sbg pembakar semangat kita tuk berjaya seperti mereka juga..tp malangnya bagi dia kejayaan kwn2 lain menjadi unsur yg melemahkan semangat dirinya...selain itu dia juga menyatakan bahawa dia kesunyian dan keseorangan tanpa sahabat yg memahami dirinya...segala kesedihan dan kesengsaraan dia tanggung seorang diri...dr awal berym hingga la keakhir wa tak jemu2 bg kata semangat kat dia..wa siap pesan lg if ada masalah dia blh carik wa..maybe wa xmampu nak menyelesaikan tp sekurang2nya wa ada utk dia mendengar segala luahan rasa hati dia..Itu la yg wa ngan dina (my best fren) selalu buat...kami akan saling menyokong dan memberi kata semangat bila salah sorang dr kami berada dlm keadaan yg kurang stabil...

Buat Sahabat wa itu iaitu Miss A..jgn la mengasingkan dirimu itu dan jgn la rs rendah diri dgn kejayaan yg kami capai...kami juga tlh melalui kepayahan sebelum merasai kejayaan yg ada pd hari ini...kami tak pernah pinggirkan dirimu walaupun kini kita berlainan bidang...Kuatkan semangat dirimu A..carik semula dimana kau letak dirimu yg dulu...

So buat kwn2 fp smua terima kasih kerana sudi jd kwn2 wa..terasa diri ni disayangi dan dihargai ..contoh yg ada dgn award2 dan Tag yg kwn2 sekalian bagi...So untuk kali ni wa plak dengan penuh rasa berbesar hati nak bagi award kat kwn2 smua (senarai nama ada kat tepi tu yer..n sape2 yg baru je singgah pun leh amik bwk blk umah memasing)...Terima kasih kerana menjadi sahabatku...





*note: award2 ni bkn wa buat sendiri yer..wa copy jer kat dlm smple yg ada

Ni lg antara koleksi award yg wa dpt dr Abg Meor dan Feqah. Mekacih daun keladi yer..len kali kasi lg...


Dari Abg MeorJay


Dari feqah

jum singgah kat http://butikwawa.fotopages.com


Saturday, 6-Sep-2008 12:00 Email | Share | | Bookmark
Bagaikan Pujangga Pujaan Terpilih

Tie
Mamasya
Mamasya
View all 8 photos...
Salam smua..korang jgn plak ada yg tersenyum kambing baca title kat atas tu yer...title tu bersempena dgn entry kali ni yg smuanya adalah awards dan tag...tu yg wa buh tajuk pujangga pujaan terpilih...hehehehehehe...oleh sbb entry yg lepas da tulis byk2..maka entry kali ni tulis pendek2 jer yer...

Sebenarnya wa telah di tag oleh Mamafami http://mamafami.fotopages.com dan Kak Jie http://juariahhjyunus.fotopages.com

Oleh sbb ada 2 tag berantai ni memula wa buat yg dr mamafami dl


a) Dibuat oleh: antownholic.blogspot.com, reskitrianto.blogspot.com, bashrie.blogspot.com, juzzyouandme.blogspot.com, sweethoney, sofiaroxy, darleeluv, a gift fRoM hEaRt, a gift from azza, sejenak bersamaku, cherita dapur, kaklin, aishah@ummiaqil, Kak Jie Jie, AnaElianas, IdaBakery, MamaFaMi, Wawa Peace,

1. Wawa yang manis <---its me uols
2. Intan, Ummi anak4
3. Pabloiizetty yang rela ditag...
4. YanT, mama kepada Hani yang lawa tu....
5. Jasmeen

Ni Arahan Nya…

Copy Gambar Kat Atas Tu Dan Post Kat Blog Kalian
Teruskan Mencari Mangsa Seramai 5 Org..(Nak Lebih Pun Takpe)
Setelah Mengenalpasti Mangsa Yg Sesuai, Sila Tinggalkan Pesanan Di Blog Mereka
Lastly, Jgn Lupa Tempek Url Kalian Sebelah Url Wawa Kat AtasTuh...
Wawa Telah Menerima Tag Ini Daripada MamaFami
Seterusnya Wa Nak Bagi Tag Ni Kepada 5 Orang Kengkawan Fp wa....
Mereka-Mereka Yang Terkena Adalah Seperti Berikut:-
1) Tie Mama Bukhari ~http://hotchickmama.fotopages.com
2) Tuty ~http://tutcute.fotopages.com
3) Mira ~http://mirajohar.fotopages.com
4) Tie Wawa Junior ~http://wawanis.fotopages.com
5) Salmah~http://salmahmdaleb.fotopages.com


Yang ni dr Kak Jie plak...

1. Wawasalwa <---again its me
2. Cek de Sam
3. Haniss
4. Zaiy
5. Roylazim
6. Ragyn Rafiqin
7. Ida isk.
8. Misliha~creative cake
9. Masriyah

b) Dibuat oleh: antownholic.blogspot.com, reskitrianto.blogspot.com, bashrie.blogspot.com,juzzyouandme.blogspot.com, sweethoney, sofiaroxy, darleeluv, a gift fRoM hEaRt, a gift from azza, sejenak bersamaku, cherita dapur, Was Will Always Me,Mamasya,Umieaisyah,dapurimpian, MaDiHa, kak jie jie, Wawa Peace,

Tuk yg ni wa nak kasi pd :-
1) Sinchan ~http://sinchan.fotopages.com
2) watie ~http://shahwatie.fotopages.com
3) Ciklin ~ http://ciklinn.fotopages.com
4) Azue ~http://azuerina.fotopages.com
5) Wak Kumis ~http://-teksi-singapore.fotopages.com

peh ni korang plak yg panjangkan tag tu yer..

ni plak koleksi award yg wa dpt..mekacih yer rakan2 ku sekalian..pecah kata pevah tong..award korang akan ku gantung

Memula dr Tie MamaBukhari ~ http://hotchickmama.fotopages.com

Wa bg nama dia Adam dan Hawa

yg ni plak dr kakak ku yg jauh kat Brunie nun...iaitu mamasya ~http://mamasya.fotopages.com


ini dr Mira ~http://mirajohar.fotopages.com


Yg ni dr Pakcik PI ~http://pemancingikan.fotopages.com


Ini dari Tutie ~http://tutcute.fotopages.com

Oleh sbb kucing ni oren wa bagi nama Zahid...hehehehehe

Ni dr zira ~http://aziera82.fotopages.com


Sila la singgah kat http://butikwawa.fotopages.com utk koleksi blause yg berpatutan harganya


Thursday, 4-Sep-2008 04:07 Email | Share | | Bookmark
Sekadar Berkongsi Ilmu Fiqh..

 
 
 
View all 6 photos...
Untuk entry kali ni kwn2 smua kena la rajinkan diri utk membaca yer...harap dirajin-rajinkan la yer.. Pd mlm kedua ramadhan ada 1 peristiwa yg berlaku semasa wa bersolat sunat terawikh..Oleh itu wa terpanggil utk berkongsi sikit ilmu yg ada dgn kwn2 smua... Sesungguhnya manusia itu sering lupa dan kita perlu saling ingat mengingatkan..

Hal yg berlaku tu berkaitan dgn mengisi ruang antara saf yg kosong..Kalau kwn2 perasan ada antara kita yg akan memandang kebelakang dgn harapan org dibelakang akan maju kedepan tuk mengisi ruang saf yg kosong..sekiranya ruang itu disebelah kiri kita itu adalah tindakan yg wajar..bagaimana pula sekiranya ruang yg kosong tu disebelah kanan kita????...kenapa kita sendiri tidak berginjak ke kanan agar ruang itu dipenuhi..kenapa kita perlu memandang ke belakang utk menyuruh org lain mengisinya??? ini antara persoalan yg kwn2 sendiri kena fikir yer..bg wa sendiri wa akan berginjak ke kanan utk memenuhi ruang saf yg kosong itu...

Selain tu pula bagaimana kiranya kita telah mengangkat takbir dan rakan di sebelah yg belum mengangkat tabir berginjak ke kanan utk merapatkan saf... adakah kita perlu berhenti dr solat dan berginjak utk merapatkan saf??? Ini ilmu yg wa dpt semasa belajar disekolah ketika zaman remajaku..wa masih ingat nama dan wajah ustazah tu..iaitu ustazah mahmudah...ustazah mahmudah yg menyoal kami hal ini..smua menjawab berhenti la solat kendian luruskan saf dan mula angkat takbir sekali lg...ustazah mahmudah tersenyum sambil mengelengkan kepala..Kamu semua tak salah tp cara yg terbaik adalah dgn berginjak secara setapak kemudian demi setapak krn bergerak sebanyak 3 kali berturut2 akan membatalkan sembahyang..Maka bergerak la setapak atau 2 tapak kemudian berhenti sejak..ulangi gerakan tersebut hingga saf itu lurus...tiada alasan utk membiarkan saf itu tidak lurus atau pun putus...Kaedah ini juga blh digunakan bagi ibu2 yg dikacau anak2 ketika solat..adakala anak secara tiba2 akan duduk atau berdiri dihadapan kita...maka berginjak la ke kanan atau kekiri secara perlahan tetapi bukan sebanyak 3 kali yg berturutan...ni la yg wa pegang sampai sekarang...nama ustazah mahmudah pun akan terus wa ingat kerana penerangannya selalu jelas ..insyaallah


ni plak ada sedikit info yg wa dpt psl saf dr Taman2Syurga@yahoogroups.com
Quote:
Saf Di Dalam Solat: Kedudukan, Perintah & Tuntutannya

Susunan: Nawawi Subandi

http://fiqh-sunnah.blogspot.com/

Sebaik-baik Saf Dan Keutamaan Saf

Diriwayatkan dari Jabir bin Samirah ia berkata, “Rasulullah bersabda, “Tidakkah kalian ingin berbaris, sebagaimana para malaikat berbaris di hadapan Rabb mereka.” Maka kami bertanya, “Bagaimanakah para malaikat berbaris di hadapan Rabb?’ Beliau menjawab, “Mereka menyempurnakan barisan yang depan dan saling merapat di dalam saf.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 430)

Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Seandainya orang-orang tahu (pahala) yang terdapat di dalam seruan (azan) dan barisan (saf) pertama kemudian mereka tidak mendapatkan cara untuk mencapainya kecuali dengan cara melakukan undian, pasti mereka akan mengadakannya.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 615. Muslim, no. 137)

“Sesungguhnya Allah ‘azza wa jalla dan para Malaikat-Nya berselawat ke atas barisan (saf) yang pertama atau saf yang awal.” (Dinilai hasan oleh al-Albani di dalam Sahih at-Targhib wa at-Tarhib, 1/197)

Menyempurnakan Saf Yang Hadapan Dahulu

Dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sempurnakanlah saf pertama, kemudian saf berikutnya. Jika kurang (saf pertama telah penuh/tidak mencukupi), maka hendaklah ia mengambil saf yang belakang.” (Hadis Riwayat an-Nasa’i, 2/93)

Sheikh Abdul Aziz bin Baaz rahimahullah menyatakan, “Barisan itu dimulai dari tangah di dekat posisi imam. Barisan sebelah kanan lebih afdhal daripada barisan sebelah kiri. Yang wajib dilakukan adalah tidak dimulakan membuat barisan baru sehinggalah barisan pertama sempurna. Tidak ada masalah jika orang-orang yang berada di sebelah kanan barisan lebih banyak dan tidak perlu dilakukan penyeimbangan kerana perkara tersebut bertentangan dengan sunnah. Hanya saja, tidak diperbolehkan membuat barisan kedua sehingga barisan pertama sempurna dan tidak boleh juga membuat barisan ketiga hingga barisan kedua sempurna. Begitu jugalah barisan yang seterusnya.” (Fatawa Ibni Baaz, 11/205)

Perintah Dan Tuntutan Merapatkan Saf

Persoalan menjaga saf dan merapatkan saf di dalam solat adalah merupakan suatu permasalahan yang kian terabai. Ramai dari kalangan masyarakat hari ini, mengambil mudah dalam hal ini sebagaimana yang banyak berlaku di masjid-masjid sekeliling kita. Saf-saf solat mereka kelihatan renggang, tidak sekata, dan lebih mengecewakan adalah apabila para imam sendiri tidak ambil endah berkenaan hal ini. Sedangkan jika dilihat kepada hadis-hadis Rasulullah s.a.w. dan atsar para sahabat, dalam persoalan merapatkan saf ini, sungguh betapa dititik beratkan kesempurnaannya, dan malah jika gagal menyempurnakannya, ada pula hadis-hadis yang berbentuk ancaman.

Meluruskan dan merapatkan saf (barisan) dalam solat berjamaah adalah merupakan suatu hal yang sangat diperintahkan (dituntut), sebagaimana di dalam hadis Nabi s.a.w., (maksudnya), “Luruskan saf-mu, kerana sesungguhnya meluruskan saf itu merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat”. (Hadis Riwayat Muslim, no. 433) Dalam Riwayat yang lain, “Sesungguhnya meluruskan saf itu merupakan sebahagian dari mendirikan solat.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 722. Muslim, no. 435) “Sesungguhnya menegakkan saf (meratakan saf), adalah sebahagian dari kebaikan solat.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 723)

Hadis tersebut dan hadis-hadis lain yang seumpamanya, kata lbnu Hazm, merupakan dalil wajibnya merapikan saf sebelum dan sepanjang melaksanakan solat. Kerana menyempurnakan solat itu wajib, sedang kesempurnaan saf merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat, maka merapikan saf merupakan kewajiban. Juga lafaz ‘amr (perintah) dalam hadis di atas menunjukkan wajib. Selain itu, Rasulullah s.a.w. setiap kali akan memulakan solat (berjemaah), selalu menghadap kepada jamaah dan memerintahkan untuk meluruskan saf, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a.

Umar bin Khaththab r.a. pernah memukul Abu Utsman al-Nahdi kerana keluar dari barisan solatnya. Juga Bilal pernah melakukan hal yang sama, seperti yang dikatakan oleh Suwaid bin Ghaflah bahawa Umar dan Bilal pernah memukul bahu kami dan mereka tidak akan memukul orang lain, kecuali kerana meninggalkan sesuatu yang diwajibkan. (Rujuk Fathul Bari, 2/447). Anas r.a. ketika tiba di kota Madinah ditanya, “Apa yang engkau ingkari dari perbuatan kami sejak sepeninggalan Rasulullah?” Dia menjawab, “Tidak ada perbuatan kalian yang aku ingkari kecuali ketika kalian tidak meluruskan saf-saf kalian.” (Diriwayatkan oleh Bukhari di dalam Sahihnya, no. 724)

Bahkan Rasulullah s.a.w. sebelum memulakan solat, beliau berjalan merapikan saf dan memegang dada dan bahu para sahabat lalu bersabda, “Hendaklah kalian meluruskan saf-saf kalian atau Allah akan membalikkan wajah-wajah kalian.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 717, Muslim, no. 436)

Di dalam riwayat Abu Hurairah r.a.. dia berkata, “Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, memegang dada dan bahu kami seraya bersabda, “Jangan lah kalian berbeza (tidak lurus safnya), kerana akan menjadikan hati kalian berselisih.” (Hadis Riwayat Muslim)

Dalam hadis yang lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari an-Nu’man bin Basyir: beliau berkata, “Dahulu Rasullullah meluruskan saf kami sehingga sampai seperti meluruskan anak panah hingga beliau memandang kami telah faham apa yang beliau perintahkan kepada kami (sehingga saf kami telah rapi – pent.), kemudian suatu hari beliau keluar (untuk solat) kemudian beliau berdiri, hingga ketika beliau akan bertakbir, beliau melihat seseorang yang dadanya terkehadapan, maka beliau bersabda:

“Wahai para hamba Allah, hendaklah kalian benar-benar meluruskan saf atau Allah akan memperselisihkan wajah-wajah kalian”. (Diriwayatkan oleh Muslim, no. 436)

Sedangkan hadis yang diriwayatkan dari Anas r.a., Beliau bersabda, “Luruskan dan rapatkan saf-saf kalian, kerana sesungguhnya aku melihat kalian dari balik punggungku.” (Diriwayatkan oleh Abu Ya’la di dalam al-Musnad, no. 3720, al-Mukhlis di dalam al-Fawaid (1/10/2), Sa’id ibn Manshur di dalam al-Sunan, dan al-Ismaili sebagaimana di dalam Fathul Bari (2/211). Sanad hadis ini adalah sahih menurut syarat al-Bukhari dan Muslim seperti disebutkan di dalam al-Silsilah as-Sahihah)

Imam al-Qurthubi berkata, “Yang dimaksudkan dengan perselisihan hati pada hadis di atas adalah bahawa ketika seseorang tidak lurus di dalam safnya dengan berdiri ke depan atau ke belakang, menunjukkan kesombongan di dalam hatinya yang tidak mahu diatur. Yang demikian itu, akan merosakkan hati dan memungkinkan menimbulkan perpecahan.” (Rujuk: Fathul Bari 2/443) Pendapat ini juga didukung oleh Imam al-Nawawi, beliau berkata, “Berbeza hati maksudnya, terjadi di antara mereka kebencian dan permusuhan serta pertentangan hati. Perbezaan ketika ber-saf merupakan perbezaan zahir dan perbezaan zahir adalah wujud dari perbezaan batin iaitu hati.”

Sementara Qadhi Iyyadh menafsirkannya dengan mengatakan “Allah akan mengubah hati mereka secara fizikal, sebagaimana di dalam riwayat lain (Allah akan mengubah wajah mereka)”. Hal itu merupakan ancaman yang berat dari Allah. Sebagaimana Dia mengancam orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam (i’tidal), maka Allah akan mengubah wajahnya menjadi wajah keldai. Imam al-Kirmani menyimpulkan, “Akibat dari pertentangan dan perbezaan di dalam saf, boleh menimbulkan perubahan anggota atau tujuan atau juga perbezaan balasan dengan memberikan balasan yang sempurna bagi mereka yang meluruskan saf dan memberikan balasan keburukan bagi mereka yang tidak meluruskan safnya.”

Berdiri di dalam saf bukan hanya sekadar berbaris lurus, tetapi juga dengan merapatkan kaki dan bahu antara satu dengan yang lainnya seperti yang dilakukan oleh para sahabat. Dari Ibnu Umar r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, “Rapatkanlah saf, dekatkan (jarak) antara saf-saf itu dan ratakan bahu-bahu.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan an-Nasai, disahihkan oleh Ibnu Hibban)

Di dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya, aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud, no. 666. an-Nasa’i, 2/93. Ahmad, 2/97)

Bahkan sehingga ada sebahagian ulama yang mewajibkan hal itu, sebagaimana perkataan Sheikh al-Albani rahimahullah dalam mengulas sabda Nabi s.a.w. “...atau Allah akan memperselisihkan wajah-wajah kalian,” dengan menyatakan, “Sesungguhnya ancaman seperti ini tidak boleh dikatakan termasuk perkara yang tidak diwajibkan, sebagaimana tidak samar lagi.” Akan tetapi sungguh amat sangat disayangkan, sunnah meluruskan dan merapatkan saf ini telah diremehkan bahkan dilupakan kecuali oleh segelintir kaum muslimin.

Menurut Sheikh Masyhur Hasan Salman (Rujuk: Koreksi Total Ritual Solat, oleh Sheikh Masyhur Hasan Salman, m/s. 212-231):

Apabila jamaah solat tidak melaksanakan sebagaimana yang dilakukan oleh Anas dan al-Nu’man maka akan selalu ada celah dan ketidaksempurnaan dalam saf. Dan pada kenyataannya (kebanyakannya) para jemaah solat apabila mereka merapatkan saf maka akan luaslah saf (menampung banyak jemaah) khususnya saf pertama kemudian yang kedua dan yang ketiga. Apabila mereka tidak melakukannya, maka:

Pertama: Mereka terjerumus ke dalam suatu bentuk larangan syar’i, iaitu tidak meluruskan dan merapatkan saf.

Kedua: Mereka menyediakan celah untuk syaitan dan Allah akan memutuskan mereka, sebagaimana hadis dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Tegakkan saf-saf kalian dan rapatkan bahu-bahu kalian dan tutuplah celah-celah dan jangan kalian tinggalkan celah untuk syaitan, barangsiapa yang menyambung saf nescaya Allah akan menyambungnya dan barangsiapa memutuskan saf nescaya Allah akan memutuskannya.” (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 666 di dalam Sunannya. Disahihkan oleh Ibnu Khuzaimah dan al-Hakim)

Menurut Sheikh al-Albani (rahimahullah), “Yang benar, menutup ruang kosong di antara saf hukumnya adalah wajib.”

Ketiga: Terjadi perselisihan dalam hati-hati mereka dan timbul banyak pertentangan di antara mereka, sebagaimana dalam hadis an-Nu’man terdapat faedah yang menjadi terkenal dalam ilmu jiwa, iaitu sesungguhnya rosaknya zahir mempengaruhi rosaknya batin dan begitu jugalah sebaliknya. Di samping itu bahawa sunnah meluruskan dan merapatkan saf menunjukkan rasa persaudaraan dan saling tolong-menolong, sehingga bahu si miskin menempel dengan bahu si kaya dan kaki orang lemah merapat dengan kaki orang kuat, semuanya dalam satu barisan seperti bangunan yang kuat, saling menopang satu sama lainnya.

Keempat: Mereka kehilangan pahala dan fadhilat yang besar yang dikhabarkan melalui hadis-hadis yang sahih, di antaranya sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada orang yang menyambung saf.” (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan al-Hakim. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Kitabnya Sahih at-Targhib wa at-Tarhib, 1/335)

Cara-Cara Merapatkan Saf Yang Betul

1 – Merapatkan bahu dengan bahu, lutut dengan lutut, dan mata kaki dengan mata kaki sebagaimana hadis berikut:

“Dari Nu’man bin Basyir r.a. berkata: Aku melihat seseorang merapatkan bahunya dengan bahu saudaranya, merapatkan (melekatkan) lututnya dengan lutut saudaranya dan mendekatkan mata kakinya dengan mata kaki saudaranya.” (Hadis Riwayat Bukhari, Kitab Azan, no. 76. Abu Daud, no. 616)

2 – Meratakan/meluruskan telapak kaki dengan talapak kaki saudaranya dan meluruskan telapak kaki ke arah kiblat.

“Dari Anas bin Malik r.a. berkata, “(Pada waktu solat) masing-masing dari kami meratakan bahunya dengan bahu saudaranya dan telapak kakinya dengan telapak kaki saudaranya.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 725)

“Baginda menghadapkan hujung-hujung kedua-dua jari-jemari kaki baginda ke arah Kiblat”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Abu Daud) Baginda s.a.w. mengarahkan jari jemari kakinya ke arah kiblat. (Rujuk: Tuntutan Rasulullah Dalam Ibadah, hlm. 19. Ibn Qaiyyim al-Jauziyah – Dinukil dari buku: Solatlah Sebagaimana Rasulullah s.a.w. Solat, Oleh Ustaz Rasul Dahri)

3 – Menutup ruang/celahan di antara saf.

Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tegakkanlah saf-saf, sejajarkanlah bahu-bahu kalian, tutupkanlah celah-celah, dan lembutkanlah diri kalian untuk disentuh tangan-tangan saudara kalian. Jangan biarkan celah-celah untuk dimasuki syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, maka Allah menyambungnya dan barangsiapa yang memutuskan saf, maka Allah memutuskannya.” (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 666. an-Nasa’i, 2/93. Ahmad, 2/97. Juga dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud, 1/197) Di dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya, aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 667. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud, 1/198)

4 – Meletakkan posisi badan dalam keadaan yang baik/betul.

Dari an-Nu’man bin Basyir: beliau berkata, “Dahulu Rasullullah meluruskan saf kami sehingga sampai seperti meluruskan anak panah hingga beliau memandang kami telah faham apa yang beliau perintahkan kepada kami (sehingga saf kami telah rapi – pent.), kemudian suatu hari beliau keluar (untuk solat) kemudian beliau berdiri, hingga ketika beliau akan bertakbir, beliau melihat seseorang yang dadanya terkehadapan, maka beliau bersabda:

“Wahai para hamba Allah, hendaklah kalian benar-benar meluruskan saf atau Allah akan memperselisihkan wajah-wajah kalian”. (Diriwayatkan oleh Muslim, no. 436)

Larangan Membuat Saf Sendirian

Seorang makmum dilarang membuat saf sendirian, berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Wabishah bin Mi’bad, bahawa Rasulullah s.a.w. melihat seseorang solat di belakang saf sendirian, maka beliau memerintahkan untuk mengulang solatnya. (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Tirmidzi. Disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud, 1/299 dan Irwaa’ul Ghalil, no. 541)

Menurut Sheikh Muhammad bin Soleh al-Utsaimin (rujuk: asy-Syarhul Mumti’, 4/376-385), jika seseorang menjumpai saf yang sudah penuh, sementara ia sendirian dan tidak ada yang ditunggu, maka boleh baginya solat sendiri di belakang saf itu.

Untuk menjaga keutuhan, seseorang dibolehkan untuk maju atau bergerak ke hadapan ketika mana mendapati ada saf di hadapannya yang terputus. Sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abu Juhaifah, beliau bersabda, “Barangsiapa yang memenuhi celah yang ada pada saf maka Allah akan mengampuni dosanya.” (Hadis Riwayat al-Bazzar dengan sanad yang hasan)

Tiada langkah paling baik melebihi yang dilakukan oleh seseorang untuk menutupi celah di dalam saf. Dan semakin banyak teman dan saf dalam solat berjamaah akan semakin afdhal, sebegaimana yang diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Solat seorang bersama seseorang lebih baik daripada solat sendirian, dan solat bersama dua orang lebih baik dari solat bersama seseorang. Dan bila lebih banyak maka yang demikian lebih disukai oleh Allah ‘Azza wa Jalla.” (Muttafaq ‘Alaih)

Terpisahnya Makmum Dengan Imam Kerana Dinding

Diriwayatkan dari Aisyah, dia berkata, “Rasulullah s.a.w. solat pada malam hari di kamarnya. Sementara dinding kamar itu pendek, sehingga orang-orang dapat melihat Nabi s.a.w., maka sejumlah orang berdiri mengikuti solatnya...” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 729)

Memasuki Saf Dalam Keadaan Tenang

Dan ketika memasuki saf untuk solat disunnahkan untuk melakukannya dengan tenang iaitu tidak terburu-buru, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abi Bakrah, bahawasanya ia solat dan mendapati Nabi sedang ruku’ lalu dia ikut ruku’ sebelum sampai kepada saf, maka Nabi berkata kepadanya, “Semoga Allah menambahkan kepadamu semangat (kemahuan), tetapi jangan kamu ulangi lagi.” (Hadis Diriwayatkan oleh Bukhari) Dan dalam Riwayat Abu Daud, ada tambahan, “Ia ruku’ sebelum sampai di saf lalu dia berjalan menuju saf.” (Rujuk artikel berkenaan hal ini di pautan berikut: http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2008/02/082-persoalan-masbuk-ketika-imam-sedang.html)

Rujukan/Disusun Daripada:

1 – Imam ash-Shan’ani, Subulus Salam Syarah Bulughul Maram, Terbitan Darus Sunnah Press, Cet. Pertama – Oktober 2007.

2 – Sheikh Muhammad Nashiruddin al-Albani, Tamamul Minnah (Judul Asli: Tamamul Minnah fi Takliq ‘ala Fiqhus Sunnah), Terbitan Pustaka Sumayyah, Cet. Kelima – Disember 2007.

3 – Sheikh Dr. Sa’id ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Ensiklopedi Shalat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, Cet. Kedua – Januari 2008.

4 - Sheikh Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim, Shahih Fiqih Sunnah, Terbitan Pustaka at-Tazkia, Cet. Kedua – Mac 2007.

5 – Sheikh Masyhur Hasan Salman, Koreksi Total Ritual Solat (Judul asli: al-Qawl al-Mubiin fii akhthaa’ al-Mushalliin), Terbitan Pustaka Azzam, Cet. Ke 3 – 1993M.

Rakaman Kuliah:
Ustaz Rasul Dahri - Merapatkan Saf


Untuk stok blouse yg terkini sila la lawat http://butikwawa.fotopages.com



Monday, 1-Sep-2008 03:01 Email | Share | | Bookmark
Kaum Kerabatku

 
 
 
View all 7 photos...
Salam Ramadhan Semua..Hari ni kita da mula berpuasa..Jgn ada stil ingat kita blh g lunch yer..kang ada plak yg oder food delivery...hehehehehe

Sedikit info utk dikongsi bersama sempena Bulan yg penuh keberkatan dan keampunan ini
Quote:
Sejarah Ramadan

* Ramadan: ertinya panas terik
* Bulan di turunkan Al Quran dan disebut (syahru ramadhana)
* Berlakunya Perang Badar Al-Kubra dan Islam mendapat kemenangan.
* Bulan dimana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin (Fathul Makkah) dan berakhirnya penyembahan berhala.
* Di dalamnya terdapat malam al-Qadar yakni malam yg lebih baik dari 1000 bulan.
* Di pilih sebagai kewajipan ibadat puasa.
* Di pilih untuk ibadat-ibadat lain (tadarus Al Quran, Terawih, Zakat Fitrah)


Kelebihan Bulan Ramadhan

* Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia, terlepas dari siksa kubur)
* Bulan penuh keberatan
* Di dalamnya terdapat satu malam al-Qadar
* Ganjaran solat sunat sama dengan solat fardhu
* Manakala solat fardhu diberi 70 kali ganda ganjarannya
* Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
* Bulan menambah rezeki
* Menambahkan pahala dalam buku catatan amal
* Bulan keampunan - doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa, juga doa pada sepertiga malam.
* 10 hari pertama adalah rahmat,
* 10 hari pertengahan - pengampunan daripada Allah
* 10 hari terakhir - kemerdekaan dari api neraka.

Amalan-amalan yg digalakkan di bulan Ramadhan

* Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan sesama Mukmin
* Menempah pakaian untuk Ramadhan
* Niat puasa sebulan pada permulaan Ramadhan
* Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam
* Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)
* Bertadarus Al-Quran secara bersemak (bukan sendirian)
* Solat berjemaah setiap waktu
* Solat jemaah di masjid/surau
* Amalkan Qiyamulail walaupun pendek
* Sahur diwaktu akhir
* Sahur - untuk mengelakkan makanan tidak hadam, elakkan makanan pedas dan
tutup sahur dengan air susu
* Mandi Janabat (hadath) sebelum habis waktu Imsak
* Kurangkan tidur
* Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh)
* Tunaikan Solat Dhuha
* Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor)
* Tunaikan solat Rawatib (solat sunat yg mengiringi solat fardhu)
* Jaga pacaindera
* Elakkan gosok gigi pd waktu petang
* Hadiri majlis ilmu / tazkirah
* Buat baik pada ibubapa
* Isteri hendaklah taat pada suami
* Banyakkan bersedekah
* Berbuka dengan 3 biji kurma dan air yg belum dipanaskan oleh api
* Berbuka bersama org tua
* Jemput tetamu berbuka
* Kurangkan berat badan - diet
* Banyakkan i ' tikaf di masjid (lelaki sahaja)
* Baiki hubungan suami isteri & keluarga
* Baiki hubungan jiran
* Isteri jauhi daripada keluar memakai mekap & perhiasan
* Elakkan belanja berlebihan
* Kuatkan kesabaran
* Banyakkan selawat,istighfar,bertasbih
* Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar)
* Mengejut anak dan isteri di malam Lailatul Qadar
* Elakkan menonton TV yg mengandungi nafsu & melalaikan
* Elakkan mendengar radio berunsur hiburan
* Berdoa dengan nada lembut dan merayu
* Jauhkan bercumbu antara suami/isteri pada siang hari
* Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau yg meninggal dunia
* Melazimkan solat pada awal waktu
* Sebelum berbuka elakkan bersiar2 yg menjadikan pandangan liar
* Elakkan banyak berhutang
* Merasa pilu pada akhir-akhir Ramadan kerana ditakuti tidak akan bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang
* Tunaikan zakat fitrah

Cara Beramal Di Malam Lailatul Qadar (Malam 21-30)

* Kepada Orang Tua yang lemah
* Kerjakan solat Maghrib, Isyak dan Tarawih secara berjemaah di masjid/surau,
* ini sudah dikira beramal pada malam Al Qadar




* Orang yang tidak sanggup solat malam yang panjang
* Baca ayat akhir surah Al Baqarah
* Baca ayat Kursi
* Baca surah Yaasin
* Baca surah Al Zalazah
* Baca surah Al Qafirun
* Baca surah Al Ikhlas
* Bagi orang yang kuat dan cergas
* Bangunkan isteri dan anak
* Bersihkan badan / mandi
* Solat malam - Tahajjud, Taubat, Tasbih, Hajat, Istikharah dan baca Al-Quran




NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )

* Tarikh turunnya Al Quran
* Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amalan yg baik


Cara Menyambut Idul Fitri
Jangan sekali-kali disambut dengan hiburan, mercun, pesta lampu
dan berbagai kemungkaran dan kemaksiatan. Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal(sudah mati) menangis kerana peluang untuk berehat telah berakhir. Adalah dicadangkan supaya keluarga menziarahi kubur pada petang akhir Ramadhan atau jika kuburnya jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar. Semoga mereka diampuni. Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya dan berdiri di pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah sekali utk mereka. Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita maka anak2 akan ingat kpd kita.

Takbir Di Malam Raya
Banyakkan bertakbir pada malam raya sebagai tanda kesyukuran diatas kejayaan melaksana ibadat dan menundukkan nafsu di sepanjang Ramadan.

Kesimpulannya
Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia adalah sebaik-baik
bulan, bulan penuh keberkatan, pengajaran, dan dapat melahirkan insan yg bertakwa seandainya kita menghayatinya dgn sungguh-sungguh. Oleh itu bersiap sedialah dari awal supaya Ramadan kali ini dapat diisi dgn amalan-amalan seperti yg tersebut di atas & semoga kita menjadi insan yg soleh/solehah.

*Doa utk menghilangkan lekas naik marah/ baran,maklumlah waktu lapar memang lekas naik angin....

Rujuk kepada Surah Al-Anbiya, ayat-69. Sebelum minum, baca doa dan tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak,suami dll). Insyaallah.

Wallahu a ' lam. sumber:Taman2Syurga@yahoogroups.com


Ni plak antara aksi anak2 buah wa time makan kat KFC before bulan puasa hari tu..Memula ingat nak take away jer tp disebabkan oleh 3 beradik tu nak "merasmikan" new look" of KFC sg besar tu maka kami pun penuhi la hasrat 3 beradik tu..KFC ni dl setingkat tp oleh kerana population penduduk dan pengunjung yg da makin bertambah maka dorang pun renovate la tingkat atas tu..if korang nak tau KFC ni la yg wa keje time wat part time..so ni la dia antara gelagat willdan a.k.a abang, waffa'a a.k.a nikum or acik awa kecik dan wahzif a.k.a adik (dia ni ada adik lg tpp ttp nak dipanggil adik jugak. Adik dia wahzin dia suruh panggil baby).Pasan tak muka willdan cam org ngantuk je kan..sebenarnya mmg dia da ngantuk tp demi KFC dia sengkangkan jugak la mata dia..IDUP KFC...IDUP KFC...hehehehehe..




pesanan khusus wat ciklin n kak meen: da masuk blum KFC baru tu..hehehehhehe

Ni posing kat umah nenek (umah wa kat kg la tu) sebelum dorang kena halau balik umah dorang.. hehehehehe..3 beradik ni mmg pantang cuti sure bertapa kat umah neneknya..keje dorang..main, tgk tv n makannnnnn....



nota kaki: pasan tak nikum suka pose letak tangan kat pinggang..hehehehehe..mak wa kata dia menurut wa..sbb tu kdg2 dia suh smua org panggil dia acik awa kecik...

ni plak anak ucu iaitu ji'a tgh cuba baju raya yg ucu belikan kan Plaza Masallam..Kaler pink lg tu..kakak2 dia jeles ya Rabbi sbb bj adik dorang paling glamer n paling mantap siap ada manik2 tu..so apa lg ucu pun kena la operasi menjahit manik kat bj kakak2 ji'a iaitu anis n ayu..



nak tgk baju baru singgah kat http://butikwawa.fotopages.com


[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net